Bergen kommune driver et prosjekt innenfor psykisk helse som heter Kraftverkprosjekt. Det er ulike aktiviteter innenfor kunst og kultur, blant annet litteratur. Les mer her: Kraftverkprosjekt.com
I kveld var det lansering av tidsskriftet Kraftverk (nr. 34, fire utgivelser i året, to nettutgaver og to trykte) på Kafé Landmark i Bergen Kunsthall (Rasmus Meyers Allé). Her kan hvem som helst bidra med tekster.
Iallefall, Rolf (juzzjaff) debuterte, og leste opp sine dikt Kjærleik, Humla og Om alt. Nydelige dikt, og veldig godt fremført! Han fikk en velfortjent applaus. Spesielt morsomt fordi jeg traff ham første gang nå i kveld, og han er også den eneste jeg hittil har truffet fra NP.
Etterpå holdt Hans Sande (psykiater/forfatter/billedkunstner) et utrolig artig og inspirerende foredrag om kreativitet, inspirasjon og skriveprosesser. Og han hadde laget en quiz for oss, der Olav H Hauge var sentral. (Det hører med her at Rolf vant quizen, han kunne jo alt om Hauge! Premien var en blomst.)
I tillegg spilte Stein Urheim gitar. En vanvittig flink gitarist, en slags mellomting mellom Terje Rypdal og Steve Vai.
Det er Fanny Holmin som er redaktør, og blant andre sitter Gunnar Staalesen i redaksjonen som plukker ut diktene. Han deltar selv på lanseringene, og var der også i kveld.
Husk, selv om dette primært er rettet mot psykisk helse, er det åpent for alle å bidra!
Seier takk for godorda Ole. Det var veldig interessant å høyra Hans Sande sine vinklar mot det å skrive. "Kreativ mani" var ein"diagnose" han snakka ein del om. Også om latterale tankar, dvs tankar som er "sprø, rare, surrealistiske" etc. Han hadde mange trådar til Olav H. Hauge. Og det fell jo i smak hos meg hvartfall . Kan underskriva på at Stein Undheim er ein trollmann på gitar OG munnspel ( også på data! ;)
__________ - skilnaden mellom ein broccoli og meg er at den er sunn for deg -
Utrolig interessant! Takk for info, begge to. Og forsto at diktopplesingen gikk fint. Well done. Hans Sande har jeg lest endel av, spesiell type! Ellers, disse såkalte "laterale" tankene, er nok det Gro Dahle lærer vekk teknikker på, på skrivekurset hun holdt her
__________ I teorien er det ingen forskjell på teori og praksis. Ukjent.
Ønsker meg alle typer kommentarer, og særlig de jeg vokser på.