Jeg traff på e troende muslim for en tid siden. Vi hadde en fin samtale. Han forholdt seg til bønnetidene han ble pålagt.Jeg spurte hvordan han fikk til det i hverdagen ute blandt andre mennesker. Da tar jeg med meg bønneteppe og går på toalettet og legger meg på kne og ber, så han. Noe å tenke på, kan ikke se for meg en kristen gjøre det samm, men kanskje tar jeg feil.Hvor ofte må dere be daglig, spurte han så. Jeg svarte, vi er ikke pålagt å be, men vi oppfordres til det. Han himlet med øynene, er dere ikke pålagt å be som troende? Vi har noe å lære av muslimene tror jeg, som de også har noe å lære av oss. Jeg hadde stor glede av å snakke med han. Jeg leste for noen år siden noe en prest i den Norske Kirke hadde sa sagt: Vi har så mye administrativt arbeid at vi har ikke tid til å be nok.
Jeg har tidligere sagt at religion er roten til det meste av all dritten som skjer her i verden. Med det mener jeg ikke bare kristendommen, selv om den er blant verstingene. Det der med å dra ut og gjør alle folkeslag til mine disippler er brukt og missbrukt opp gjennom århundrene til å slakte ned, tvangsdøpe, andre mennesker som stort sett hadde det helt fint med seg og sitt inntill misjonærene kom. Vi har kriger mellom forskjellige kristne trosretninger, mellom kristne og andre troende, for eks. muslimer. Vi har korstog, til og med barnekorstog, brenning av tusenvis av hekser og noen få trollmenn. Vi har inkvisisjonen, kjøp av avlat. Jeg kunne sikkert fortsatt en par sider til med religiøse overgrep. Hva disse katolske prestene driver med gidder jeg ikke nevne engang. Og Paven gjemmer seg bak bibelen sin. Han har visstnok kremta frem et unnskyld nå, men hva med å åpne avlatskista og betale ut noen skikkelige erstatninger til disse stakkars guttene det gjelder. Kan ikke det for da går Vatikanet konkurs.
RELIGION I EN ELLER ANNEN FORM ER ÅRSAKEN TIL DET MESTE AV ELENDIGHET HER I VERDEN.
__________ Jeg var i alle fall fin som baby. Jeg ønsker komentarer av alle slag velkommen.
Kjære deg Albert - du gjør den vanlige feilen med å blande sammen kristendommen som sådan og alle de som kaller seg kristne. At ekte kristne som lever helt ut etter Det nye testamentet og De ti bud har det kanskje ikke vært mer enn et dusin eller to av i verden siden Jesus døde.
__________ "I ditt ansikts sved skal du ete ditt brød." Eller: Du får ikke middag før du er svett.
Ja Bjørnhi, kan jo være enig med deg i at antallet ekte troende er uhyggelig lavt. Men det er utrolig mange som virkelig tror de er kristne, de går i kirken, leser sin bibel og tror de kan synde litt sånn en gang i blant for det er jo bare å be om tilgivelse så er den saken i boks. Noe av det mest tåpelige jeg ser er prester som velsigner soldater og våpen før de skal ut og drepe medmennesker. Lurer på hvordan de forklarer det ovenfor sin egen samvittighet? Jeg mener det ikke er noen unntak i bud nr. 5. Det sier vel ganske greit - DU SKAL IKKE SLÅ IHJEL-. Men hva vet vel jeg. Jeg er ikke teologiutdannet.
Det er litt moro og se på fotballspillere, særlig fra katolske land, hvordan spillerne på begge lag gjør korsets tegn og ber om at laget deres skal vinne. Om Gud hadde hørt på dem så burde vel alle kampene endt uavgjort? hehe Og det er jo direkte tragisk å høre overlevende etter ulykker, katastofer og denslags takke Gud for at nettopp de ble reddet. Er de bedre mennesker enn alle de som døde? hvorfor lot Gud katastrofen skje for det første? Er han ikke allmektig? Kanskje han synes det er artig med litt adspredelse i hverdagen. Nei, nå må jeg gi meg, før jeg blir sinna. :)
__________ Jeg var i alle fall fin som baby. Jeg ønsker komentarer av alle slag velkommen.
Du har selvsagt helt rett i det du sier. Den kristne lære har vært misbrukt på det grusomste i over to tusen år. Desverre. Har heller aldri forstått det der med militærprester, det virker fullstendig ulogisk sammenholdt med Bibelens ord. Fotballen ja - og andre sportgrener, burde jo være slik at alle - eller ingen - vant! Katastrofer. Det virker uforståelig. Kanskje der finnes en plan bak? Jeg forstår det ikke, og jeg tror ikke det fins noen andre som gjør det heller.
Vi får la det være med det, tror jeg.
__________ "I ditt ansikts sved skal du ete ditt brød." Eller: Du får ikke middag før du er svett.