Jeg synes det er fantastisk at nettpoeten har utviklet seg og vokst så mye siste året, og at dere er i gang med enda en bok. Vi har fått mange nye og spennende og lekende rom også, og selv om jeg ikke deltar der tar jeg hatten av og bøyer meg i støvet for dette også.
MEN: Nettpoeten har fortsatt et fellesrom som heter kortdikt/haiku. Kortdikt og haiku er like forskjellige som poesi og prosa, i alt annet enn den fysiske formen. Jeg ber dere pent og tynt om å skille mellom disse to svært forskjellige diktformene.
Kortdikt: (Spike Hawkins, 1972)
Jøss! Se! To små jomfruer som bærer på en diger madrass!
Haiku: (Kobayashi Issa, 1763-1827)
som dei kaklar i vårregnet endene som skal i gryta
La oss trekke et klart skille mellom kortdikt og haiku. Er ikke det på tide nå?
__________ Slutt å frykte det verste. Det verste skjer aldri.
Synes absolutt det du sier har noe for seg og skal bringe det til bakrommet med det samme. Takk fordi du deler gode ord om nettpoeten og bokprosjektet, samt at du kommer med innspill til hvorledes vi kan vokse:)
__________ Your time is limited, so don't waste it living someone else's life. Don't be trapped by dogma - which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of other's opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary
Tror at de fleste som skriver haiku eller/og Kortdikt selv aner forskjellen her og mange ( bl a du, Tormod) har skrevet endel om haiku mm. En dag, dersom jeg vender tilbake, kan det bli min jobb å rydde der, Tormod :-)
__________ jeg er i lyset og brenner for deg til du finner fram
Enig. Dette er masse sjangerblandinger jeg syns er skikkelig pussige (kortprosa/prosadikt feks), og skjønner ikke helt hvorfor noen sjangre er tatt med, men ikke andre.
__________ “Every real story is a never ending story.” — Michael Ende (The Neverending Story)